Városlista
2025. április 22, kedd - Csilla

Hírek

2022. Augusztus 14. 23:20, vasárnap | Helyi

150 éves a Dombóvár-Zákány vasútvonal

A Dombóvár-Zákány vasútvonalon 1872. augusztus 14-én indult el az első szerelvény.

Isten éltesse a többgenerációs vasutas családokat, a pályamunkásokat, a vezetőket és a vasutas településeket!

2022. augusztus 14-én ünnepeljük annak a vasútvonal megépítésének a 150 éves évfordulóját, amely több település fejlődését megalapozta, így Dombóvár életben is jelentős gyarapodást hozott. Másfél évszázada a rossz útviszonyok, utazási lehetőségek (hintón, szekéren, lóháton vagy gyalog közlekedtek) és nemzetgazdasági szempontok, a hazai gabonakereskedelem élénkítése mind szerepet játszottak abban, hogy az 1836. országgyűlésen közlekedéshálózati fejlesztési törvényeket fogadtak el. Az áruforgalom szempontjából fontos tengeri kikötő, a Fiumei vasút elérése volt a cél a 100 kilométeres, először több mint kilenc és fél óra menetidővel rendelkező Dombóvár-Zákány vasútvonal megépítésének. A Duna-Dráva Vasút kérte a törvény támogatását 1870-ben, a döntés értelmében a vasútépítő társaság magántőkével, s a kormány támogatásával kezdte meg a Zákány-Bátaszék közötti vonal kivitelezését 1871 tavaszán.

08. 13-án Zákányról Dombóvár irányába egy nosztalgia vonat indult, a megállóhelyeken, Csurgón, Somogyszobon, Kaposváron és Dombóváron az ünnepségek keretében emléktáblát helyeztek el.

A jelentős eseményen részt vett Pintér Szilárd Dombóvár és Jankó Szabolcs Zákány polgármestere, a vonaton együtt utazott több dombóvári képviselő, a dombóvári állomásfőnökség vezetői, családtagok, érdeklődők. A megállók alkalmával a történetek, események felelevenítése mellett, a település vezetői a vasútvonal megjelenésével elinduló előrevivő folyamatokról, a fejlődés megindulásának jelentőségéről beszéltek. Kaposváron Szita Károly polgármester várostörténeti pillanatnak, Pintér Szilárd polgármester dombóvári köszöntőjében fontos mérföldkőnek nevezte a 150 évvel ezelőtti eseményeket.

Kaposvár 1883-ban lett megyei rangú város, Dombóvár a magántársaság építésében létrehozott Duna-Dráva vonalnak és az azt követő évek további fejlesztéseinek köszönhetően vált először vasutas településsé, a Dunántúl egyik legjelentősebb vasúti csomópontjává, majd vasutas város lett 1971. április 1-jén. Dombóváron volt olyan időszak, hogy a munkaképes lakosság 45%-a dolgozott a MÁV alkalmazásában. A részletekről prof. dr. Majdán János történész ismertetőiből hallhattak a vonat kísérői, az érdeklődő közönség. Minden megállóhelyen újabb és újabb érdekességekre, jelentős fordulópontokra, következményekre hívta fel a figyelmet.

Keresztes Péter, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is a nosztalgia vonattal tartott, valamint Szabó Csaba, a pécsi pályavasúti területi igazgatója és Gáspár István MÁV-START Zrt. Járműbiztosítási igazgató végig kísérték az eseményeket. Többször elhangzott az ünnepségek alkalmával, hogy a magyar kormány jelentős fejlesztéseket tervez a jövőben. Szabó Csaba a dombóvári ünnepségen kiemelte, a mai helyzetben gazdasági szempontból és a fenntarthatóság miatt a vasúti teher- és személyszállítás jelentősége ismét nagyobb hangsúlyt kap, a klímabarát üzemeltetésre és energiahatékonyságra építenek a jövőben. A magyar kormány a következő években jelentős összeget fog fordítani a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, a gördülőállomány továbbfejlesztésére. A célok ismeretében a következő 150 évben is lesz feladat.

A szerelvényt szombat délelőtt a „Gigant” becenévre hallgató, 13. számú villamos mozdony húzta, amely Európa egykor legnagyobb, legerősebb mozdonya volt a maga korában. A 630 013-as mozdonyt szűkebb vasutas körben Dombóvár néven emlegetik és településünk várossá avatásának ötvenedik évfordulója alkalmából, 2020-ban lett felmatricázva. A nosztalgia vonatot egy 100 éves motorkocsi kísért, amely hosszú dudaszóval üdvözölte minden állomáson az érdeklődőket.

Városunkban a megemlékezést Dombóvár Város Önkormányzata, a MÁV Zrt. dombóvári vezetői és a Dombóvári Városszépítő és Városvédő Egyesület közösen szervezték.

Az ünnepségen Pintér Szilárd polgármester köszöntötte a szép számmal megjelent érdeklődőket. Köszöntőjében kiemelte, bízik abban, hogy a következő 150 év is legalább ennyire gyümölcsöző lesz, mint amilyen jelentőségteljesek voltak az elmúlt évtizedek, és az elkövetkező években tovább folytatódhat az építkezés. Szabó Csaba, a pécsi pályavasúti területi igazgató beszédében megosztotta a 150 év vonatkozásában a legfontosabb gondolatokat a jelen tükrében, a jövő terveinek megvalósításával kapcsolatban, amelyben a vasútnak továbbra is kiemelkedő szerepe lesz.

Prof. dr. Majdán János történész érdekes mozzanatokra hívta fel a figyelmet a dombóvári építkezés mentén, az okokról és következményekről mesélt a hallgatóságnak.

Közreműködött Müller Ádám és Kőszegi Csaba Valér, valamint a Dombóvári Zenész Egyesület. A közönség a csak erre az alkalomra készített dombóvári képeslapokból vihetett haza, hogy még sokáig emlékezhessenek, meséljenek az unokáknak városunk múltjáról, fejlődéséről.

Címkék: vasút dombóvár

Ezek érdekelhetnek még

2025. Április 22. 09:22, kedd | Helyi

Beszélgetés Fekete Istvánról a Könyvjelző című műsorban

Takaró Mihály író, irodalomtörténész Könyvjelző című műsora számára készült riport Horváth Tiborral az ajkai Fekete István Irodalmi Társaság elnökével és Bodó Imre múzeumalapító, helytörténésszel.

2025. Április 17. 10:33, csütörtök | Helyi

Tolna vármegye tűzoltói 2025-ben is megküzdenek a lépcsőkkel

Április 12-én, szombaton a „Rollover” névre keresztelt lépcsőfutó bajnokság sorozat idei második versenyét bonyolították le a Balatonon.

2025. Április 15. 11:00, kedd | Helyi

A BestByte Dombóvár legújabb, heti ajánlata

Best ajánlat!

2025. Április 15. 08:17, kedd | Helyi

A hónap műtárgya – Fekete István Múzeum Dombóvár

Április hónap műtárgyának Fekete István és Piller Edith esküvői meghívóját választotta a múzeum.